,,De daling in de verkoop is afgenomen van 20 procent in dezelfde periode vorig jaar tot 10 procent”, aldus Den Drijver. Ook beweegt de gemiddelde verkoopprijs in de goede richting, aangezien er relatief veel duurdere modellen zijn verkocht.
Dit is volgens de SNS-analist een goed teken, aangezien Duitsland de meest volwassen markt in Europa is. Ook is de penetratie van smartphones er erg hoog.
Coyote systems
Daarnaast wijst Den Drijver op cijfers van Coyote systems, dat net als TomTom een waarschuwingssystemen levert voor snelheidscontroles. Het aantal vaste klanten is de afgelopen twee maanden met 100.000 gestegen tot 900.000. TomTom heeft een veel bekender merk en de dienst is goedkoper, merkt Den Drijver op. ,,Dit suggereert dat het gebruik van de TomTom Live-dienst beter kan zijn dan verwacht.”
Donderdag om 9.32 uur noteerde het aandeel TomTom 0,8 procent hoger op 6,22 euro. De AEX noteerde een winst van 0,1 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl